Headhunting ‘the Method’

De titel headhunter, wat doe je dan eigenlijk? Klinkt ingewikkeld en moordlustig. Bij deze vorm van recruitment zoeken wij van Dynamics Guru profielen in het hogere segment. Het hogere segment is in deze de CEO, CFO of CIO. Het hogere segment hoeft niet altijd een management functie te zijn. In sommige gevallen ga je ook voor een bepaalde skillset. Bijvoorbeeld een Senior System Administrator met gedegen Azure ervaring. Wij zien nu in de markt dat daar een behoorlijke scheiding in zit. Er zijn veel Azure consultants of Netwerk consultants. Eén die beide goed kan is een schaap met de 5 poten.


 

Een profiel die als headhunt opdracht wordt aangemerkt moet aan een waslijst van wensen voldoen. Hard en Softskills moeten passen in de missie en visie van de klant strategie. Bij headhunten doe je eerst een inventarisatie, welke skills zijn een must en welke een pré. Dan gaan we inventariseren bij concullegae die het zelfde vak doen en bijvoorbeeld freelancer zijn. De eerste lijst die hier uitkomt wordt geverifieerd op skills uit bijvoorbeeld het LinkedIn profiel. Ook Google komt hier aan te pas, Google geeft een schat van meta informatie vrij.

Na een selectie te hebben gemaakt gaan we over tot de hunt/tracking. Je kan je indenken dat kandidaten in bepaalde functies helemaal geen behoefte hebben om geconnect te worden door recruiters. Voor deze functies moet je ook net iets harder lopen. Het team van Dynamics Guru heeft daarom ook mensen aan boord die heel goed een background check kunnen doen.

Deze manier van recruiten kan jammer genoeg als negatief worden ervaren. Je probeert namelijk om via meerdere kanalen het contact te maken. Is dit ook echt negatief? Wij denken eigenlijk dat we de droombaan voor je hebben. Is dat dan ook zo? We vinden dat als we een opdracht aanmerken als een headhunting opdracht het echt de moeite waard is om het aan te horen. We gaan op dat moment voor de eerste sales pitch van 5 minuten bij de kandidaat. Hoor ons aan en maak dan je beslissing. In 5 minuten tijd proberen wij onze klant te vertegenwoordigen en alles uit de kast te halen om je enthousiast te maken. Lukt dit niet, even goede vrienden.

Voor Dynamics Guru is het wel de tak van sport waar we echt genoegdoening van krijgen. Alles uit de kast halen om het schaap met de 5 poten te connecten aan een bedrijf. Bij ons zijn headhunting opdrachten dan ook jobs voor het leven. Jobs waar je beter van wordt. Niet elk bedrijf en of opdracht krijgt deze status. Soms moet je fantasie hebben of out of the box kunnen denken om de juiste persoon bij een opdracht te kunnen plaatsten.

Moraal van dit verhaal is; Je wordt op meerdere facetten van je carrière en leven beoordeeld voordat je een uiteindelijk contact hebt. Google jezelf om te zien hoe je in de markt staat. Werk je LinkedIn profiel bij. Aan de andere kant sta open voor recruiters, ze zijn niet allemaal negatief. Wie weet zit je droombaan er echt bij. Wij van Dynamics Guru komen uit het veld, we weten dat het contact van meerdere recruiters soms negatief kan zijn. We weten ook dat we veel aan sommige recruiters te danken hebben, in sommige gevallen zijn we verder gekomen in het leven en hebben we er veel kunnen leren.